سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 105633

  بازدید امروز : 3

  بازدید دیروز : 1

بُشرا

 
مجلس حکمت، نهالستان فضلاست . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: احمد رضا ::: دوشنبه 90/7/4::: ساعت 1:56 عصر

 

در ادامه بررسی و شرح مواد قانون مدنی ، باب نکاح ، به ماده 1119 رسیده ایم که در مورد شروط ضمن عقد است .نظر به اینکه ماده فوق نیاز به شرح بیشتری دارد ، در این شماره تنها به بررسی همین ماده اکتفا کرده ایم و از شماره بعد به مواد مربوط به انحلال نکاح خواهیم پرداخت .

   تاکنون بارها در زندگی روزمره با کلمه شرط برخورد کرده اید و با مفهوم آن آشنا هستید .در این مقاله قصد داریم شرط ضمن عقد ازدواج را مورد بررسی قرار دهیم .” شرط“ در لغت به معنای بستن عهد و پیمان و معلق کرده چیزی به چیز دیگر می باشد .با شرط ، تعهدی ضمن عقد اصلی به وجود می آید .معمولاً افراد برای اینکه تعهدات خود را لازم الاجرا نمایند سعی می کنند که این تعهدات را به صورت شرط در معاملات و قراردادها به کار برند .از جمله این موارد ، تعهدات بین زوجین است که گاه لازم می دانند بعضی از امور مربوط به شیوه زناشوئی و رفتار طرفین را تابع عقد ازدواج قرار دهند

ادامه مقاله را دراینجا بخوانید.


 
نویسنده: احمد رضا ::: یکشنبه 90/6/27::: ساعت 3:17 عصر


نقد و بررسی قوانین ثبت ازدواج

نویسنده : لیلا سادات اسدی

چکیده

سابقة الزام ثبت نکاح در قانون به سال 1310 برمی‌گردد. قانونگذار قبل از انقلاب اسلامی بدون تفکیک انواع نکاح، عدم ثبت آن را برای زوج و عاقد جرم انگاری کرده بود. در حال حاضر ماده 645 ق.م.ا. عدم ثبت نکاح دائم را فقط برای زوج جرم محسوب می‌کند. همچنین لایحه حمایت خانواده امکان ثبت ازدواج دوم مرد را منوط به پرداخت مهریه زن اول نموده و بدون الزام به ثبت نکاح موقت، تشریفات آن را به آیین‌نامه موکول کرده است. به نظر می‌رسد، الزامی نمودن ثبت نکاح موقت، جرم‌ انگاری عمل کلیه شرکت‌کنندگان در عقد نکاح و نظارت قوی و کارآمد مراجع مربوط، می‌تواند در کاهش آسیب‌های ازدواج موقت مؤثر باشد. در این نوشتار اهداف، آثار و تشریفات ثبت، همچنین خلأهای قانونی لزوم ثبت نکاح اعم از دائم و موقت در قوانین فعلی و لایحه حمایت خانواده، مورد نقد و بررسی قرار گرفته و پیشنهاد اصلاح ماده 645ق.م.ا. ارائه داده شده است.

کلید واژه :نکاح، ثبت، لایحه حمایت خانواده، سند رسمی، دفترخانه

ادامه مقاله را در اینجا  بخوانید