سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 105478

  بازدید امروز : 2

  بازدید دیروز : 1

بُشرا

 
روزى را با دادن صدقه فرود آرید . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: احمد رضا ::: چهارشنبه 93/5/15::: ساعت 3:6 عصر

از جمله چیزهایی که با روز تولد ما ارتباط پیدا می کند و اصلا بهانه برگزاری روز تولد است، تعداد روزها، هفته ها، ماه ها و سالهایی است که ما زیسته ایم و امید و انتظاری است که برای روزها ،هفته ها و ماه ها و سالهای در پیش رو داریم. این امر در مراسم جشن تولد هم نمود خاصی پیدا می کند از تعداد شمع تولدها گرفته تا آرزوی سلامتی و طول عمر حاضران برای میزبان.

از بدو پیدایش آدم ابوالبشر تا کنون دغدغه طول عمر زیاد و حتی بقاء ، ماندگاری و زیست ابدی به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های بشر مطرح بوده و هست. این امر به ویژه برای صاحبان مکنت و ثروت و جاه و جلال از اهمیت دو چندانی برخوردار بوده است. از همین رو این دغدغه، آنها را برآن می داشت که با توسل به علم شیمی و طب و سحر و جادو  و ... بدنبال یافتن اکسیر حیات باشند. این موضوع  تنها مربوط به قرون گذشته  نبوده و نیست. در عصر جدید نیز انسانها با همان دغدغه و با غلظتی به مراتب بیشتر همه علوم جدید را به خدمت گرفته اند تا همین امر را محقق سازند و جالب اینجاست که دیگر این نگاه معطوف به صاحبان قدرت و ثروت نیست بلکه امروزه همه افراد جامعه به نوعی آن را مطالبه و دنبال می کنند.

اما به راستی عمر مناسب برای یک حیات خوب و شایسته چند سال است؟ آیا طول عمر زیادخوب است یا بد؟ اگر کسی 50 سال عمر کرد و دیگری 100 سال اولی به واسطه کوتاهی عمر انسان بدبخت و بد روزی و بد نصیبی بوده و آن دیگری انسانی خوشبخت و سعادتمند؟ اینها و سولاتی از این دست ما را بر آن می دارد که درنگی کوتاه بر این سوالات داشته باشیم.

به نظر اولین جوابی که به ذهن خطور می کند همان تعبیر منتسب به جناب ابن سینا مبنی بر اهمیت عرض زندگی در مقابل طول زندگی است. یعنی مهم نیست انسان چند سال عمر کند و چه تعداد شمع تولد را برای خودش فوت کند و دیگران کف بزنند، بلکه مهم کیفیت زندگی است.آن بازه زمانی که انسان از زندگی لذت ببرد و حس خوبی داشته باشد، احساس کند زندگی اش در همه حوزه ها در حال رشد و تعالی است.

همین  نوع نگاه درمفاهیم دینی به گونه ای دیگر مطرح شده است. دین هم از ما زندگی با کیفیت می خواهد، مومن زندگیش با کیفیت است، طول عمر چندان مهم نیست، اگر چه در روایات مواردی بیان شده است که موجب افزایش طول عمر می شود ولی همه آن موارد هم ناظر به همان کیفیت بخشی به زندگی است. بدیهی است زندگی ای با کیفیت است که در طریق هدایت و بندگی خداوند باشد. زندگی سرشار از مفاسد اخلاقی و اجتماعی و عقیدتی هیچ بهره ای از کیفیت نخواهد داشت.

امام سجاد (علیه ‏السلام) در تعبیری زیبا در صحیفه سجادیه از خداوند چنین می خواهند: اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ... و عَمِّرنی ما کانَ عُمُری بَذلهً فی طاعَتِکَ، فَاِذا کانَ عُمُری مَرتعا للشَّیطانِ فَاقبِضنی الیکَ قَبْلَ اَنْ یَسْبِقَ مَقْتُکَ اِلَیَّ، اَوْ یَسْتَحْکِمَ غَضَبُکَ عَلَیَّ ؛

خدایا بر محمد و آل او درود فرست... و عمرم را تا زمانی که صرف طاعت تو می‏ شود، دراز گردان و هرگاه عمرم چراگاه شیطان گردید، قبل از آن که نفرتت به من رو کند و یا خشمت بر من قطعی شود، جانم را بستان و به سوی خود ببر.

روزهای تولد، شاید فرصتی است برای فکر کردن به این سوالات اساسی که کیفیت زندگی ما در چه سطحی است وجهت زندگی ما به چه سمتی است در جاده شیطان و  رو به سوی او یا در جاده الله.